Isnin, 25 Ogos 2008

Kemerdekaan bersama Akademi Merdeka..


dari kiri : Tom, Abidin, Wan Saiful, Wan Firdaus

Sempena bulan Kemerdekaan ini, saya berpeluang menyertai satu akademi yang dianjurkan oleh Malaysia Think Tank dengan kerjasama Institut Kajian Dasar dan Open Dialogue Center. Akademi ini dilangsungkan di Hotel Residence Uniten dari 22 Ogos hingga 24 Ogos.

Akademi berlangsung yang menampilkan Dr Tom Palmer dari Cato Institute dan juga tim utama Malaysia Think Tank membincangkan perkara pokok mengenai idea liberitarian atau liberal di dalam sistem kehidupan manusia. Teori-teori liberal di persembahkan pada para peserta dan juga hangat diperdebatkan di antara semua peserta dan juga penganjur. Satu wacana bebas untuk bertukar-tukar ide dan juga pandangan mengenai satu-satu isu.

Alhamdulillah program ini selain memberi perspektif baru ianya juga telah menjana minda ini untuk terus berfikir dan mampu melatih diri ini untuk bersetuju di dalam tidak setuju. Wacana ilmu seperti ini yang saya rasakan masih kurang di Malaysia dan dengan memperbanyakkan program-program seperti ini insyallah kita mampu untuk mewujudkan masyarakat yang berfikiran terbuka dan menghormati hak dan kemerdekaan seseorang individu.


2 ulasan:

Pewaris Reformasi berkata...

Salam.

Astaghfirullah, dah kawan dengan puak liberal nta sekarang ya? hehe

r_feev berkata...

salam,

hehe... kawan biar beribu.. kasih biar satu... cinta biar pada yang Maha Satu...