Jumaat, 16 Mei 2008

Selamat Hari Guru!!


Selamat Hari Guru. Terima Kasih buat semua guru yang telah mendidik saya selama ini dari Tadika Ihsan di Seksyen 3, Shah Alam, SK Raja Muda, SMK Seksyen 9, dan MRSM Chenderoh. Namun terima kasih yang tidak terhingga saya adalah buat Papa dan Mama yang telah menjadi guru, cikgu dan pendorong saya selama ini. Terima Kasih buat semua cikgu dan hanya Allah yang boleh membalas jasa baik cikgu sekalian. Sempena menghayati semangat Hari Guru, ada baiknya kita melihat kepada nasib guru-guru kita di Malaysia. Jika 30 tahun dahulu guru diberi 'kuasa penuh' oleh ibubapa dalam mendidik anak mereka, hari ini tidak lagi. Ibubapa lebih memanjakan anak dan kisah guru 'diserang' ibubapa boleh kedengaran dimana-mana sahaja dewasa ini. Sikap kurang ajar anak-anak kita hari ini juga semakin menjadi-jadi dimana guru tidak lagi dihormati seperti satu masa dahulu. Jasa guru tidak seharusnya dipandang sepi oleh masyarakat dan juga pihak berkuasa kerana tanpa guru, tak akan mungkin sebuah negara memiliki Perdana Menteri, tanpa guru tak akan mungkin sebuah hospital memiliki doktor, tanpa guru tak akan mungkin sebuah mahkamah memiliki hakim dan banyak lagi kejayaan yang tamadun manusia kecapi hari ini adalah dari titik peluh mereka yang bernama guru kerana berkat usaha mereka melahirkan insan yang berguna. Namun di satu sudut, adakah guru-guru hari ini layak mendapat pengiktirafan sama yang pernah mereka kecapi sebelum ini? Isu ini saya timbulkan kerana dari pengalaman saya sendiri, walau tidak ramai, tetapi cukup untuk meninggalkan kesan buat diri saya akan guru-guru yang tidak menjaga profesionalisma pekerjaan mereka sehinggakan hari ini profesion perguruan tidak lagi dipandang mulia seperti satu masa dahulu. Hari ini kebanyakkan guru masih gagal untuk menjadi agen kepada aspirasai pendidikan nasional. Antara sebabnya adalah, guru hari ini yang sebahagiannya (bukan semua), bersikap seperti 'suri rumah' yang bekerja. Mereka tidak memiliki jiwa dan semangat untuk mendidik anak bangsa kerana pada mereka, mereka hanya ke sekolah untuk 'membacakan' apa yang ada dalam buku teks dan kemudian pulang ke rumah dan menunggu gaji bulan-bulan. Guru hari ini kebanyakkannya gagal untuk menjadi pendorong buat anak bangsa agar mereka melanjutkan pelajaran sehingga ke peringkat tertinggi. Mereka gagal untuk mewujudkan suasana yang kondusif dan interaktif buat anak murid untuk mereka menimba ilmu di sekolah. Ini secara tidak langsung menyebabkan masalah gejala ponteng dan lepak semakin meningkat. Saya berani jamin, masih ramai guru di luar sana yang tidak tahu atau fasih bagaimana cara dan haluan untuk pelajar melanjutkan pelajaran ke universiti. Saya pernah bertanya pada seorang guru tentang berapa tahunkah pengajian matrikulasi sekarang ini dan guru itu gagal untuk menjawab. Maka pada siapa pelajar mahu merujuk? Lebih teruk dari itu, awal minggu ini saya bertanya pada seorang guru Bahasa Inggeris yang mempunyai tiga orang anak bilakah cuti sekolah pertengahan tahun bermula, guru itu juga gagal menjawab. Adakah ini tahap guru yang negara kita miliki hari ini? Tidak hairan jika pusat tuisyen tumbuh bagai cendawan hari ini kerana guru gagal untuk memberikan standard pendidikan yang diharapkan oleh ibubapa moden Malaysia hari ini. Ini adalah antara sebab-sebab yang dapat saya usulkan pada catatan kali ini. Amatlah tidak adil buat saya mengemukakan lebih banyak komen pada hari ini kerana takut-takut membunuh semangat sambutan Hari Guru itu sendiri. Namun jauh di lubuk hati saya, masih ramai guru di luar sana yang berkorban sepenuh jiwa dan raga mereka untuk mendidik anak bangsa. Untuk mereka ini saya ucapkan setinggi-tinggi penghargaan kerana usaha anda bakal melahirkan sebuah bangsa Malaysia yang lebih berjaya di masa hadapan. Buat Menteri Pelajaran Malaysia, hentikanlah mempolitikkan sistem pendidikan negara. Tumpukanlah usaha dalam memulihkan imej profession perguruan itu dan urustadbir duit rakyat dengan berhemah dan bebas dari korupsi kerana pada saya dan juga berjuta lagi rakyat Malaysia, dana pendidikan negara haruslah 'bersih' dari segala unsur-unsur 'keji dan jijik'. Terima Kasih sekali lagi buat semua cikgu dan Selamat Hari Guru buat semua guru di Malaysia.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dulu, waktu saya disekolah rendah, saya pernah nampak guru mengait dlm bilik guru. sekarang bukan kata mengait, nak pakai gincu pun kadand-kadang tak sempat dek kerana tuntutan kerja yg dahsyat.