Selasa, 6 Mei 2008

Raja Petra ditahan di Sungai Buloh kerana 'menghasut'...


Raja Petra Kamaruddin, pengendali blog Malaysia Today telah didakwa mengikut Seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan kerana menyiarkan artikel berunsur hasutan pada 25 April dalam Malaysia Today. Artikel bertajuk 'Let's send the Altantuya murderers to hell' itu mengaitkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dalam kes berprofail tinggi pembunuhan Altantuya Shariibuu.

Kes tersebut akan didengar pada 6 hingga 10 Oktober depan dan Raja Petra dibenarkan ikat jamin sebanyak RM5,000. Beliau bagaimanapun enggan membayar ikat jamin dan telah ditahan di Penjara Sungai Buloh, sehingga tarikh kesnya bermula.

Adakah ini antara langkah awal kerajaan BN dalam usaha menyekat blogger di Malaysia?? Nampaknya sinar kebebasan bersuara di Malaysia ini masih samar dan keterbukaan yang dijanjikan oleh kerajaan hanyalah omong-omong kosong. Bila dilihat akan kes terbaru ini, saya teringat akan ungkapan Raja Petra sendiri dalam rancangan Blog di RTM pada dua minggu lepas....

"Nabi Muhammad tidak mungkin dapat sebarkan Islam jika terus berada di Makkah kerana kebebasan bersuara baginda disekat. Apabila baginda berhijrah ke Madinah barulah Islam itu dapat disebarkan ke seluruh dunia hingga ke hari ini kerana adanya - kebebasan bersuara."

-Raja Petra Kamaruddin-
Kepada sesiapa yang berminat untuk menyumbang dana untuk mengikat jamin Raja Petra, sila klik sini.

Tiada ulasan: