Jumaat, 4 April 2008

Buku "Reaching for the Stars" nukilan Allahyarham Sheikh Mustapha Shukor Al-Masrie

Buku ini telah menarik perhatian saya ketika saya mengunjungi sebuah kedai buku pada hujung minggu lepas di One Utama untuk mendapatkan naskah TopGear yang terbaru (satu-satunya majalah yang saya simpan sebagai koleksi). Buku ini dipamerkan di pintu masuk dan ruangan pameran utama kedai. Bersama naskah TopGear, saya telah membeli buku ini dengan harga RM20.

Kultinya dihiasi dengan gambar hero Malaysia iaitu angkasawan Malaysia yang pertama, Dr Sheikh Muszaphar Shukor. Buku ini adalah hasil nukilan adik beliau yang paling rapat dan buku ini mengisahkan catatan adiknya yang telah kembali ke rahmatullah pada 27 Oktober 2007 akibat satu kemalangan yang cukup dramatik. Arwah yang pergi menemui kawannya pada waktu itu telah tergelincir lalu terjatuh dan kepalanya terhantuk pada pasu bunga. Setelah beberapa hari beliau menghembuskan nafas yang terakhir walaupun doktor telah cuba untuk menyelamatkan beliau dengan pembedahan.

Buku ini menceritakan tentang seorang abang yang berjaya menjadi angkasawan dari perspektif seorang adik. Satu cerita tentang hubungan kekeluargaan dan cabaran-cabaran yang dihadapi dan dikongsi bersama mereka dalam mencipta sebuah kejayaan yang cukup bersejarah. Buku ini juga menceritakan saat dimana keluarga ini perlu menghadapi dua situasi yang cukup berbeza - saat dimana seorang dari mereka akan pulang ke bumi setelah 9 hari berada di angkasa dan saat dimana seorang lagi di antara mereka yang sedang bertarung dalam menghadapi saat-saat ajal.

Buku ini untuk mereka yang ingin mengetahui lebih mendalam tentang perasaan dan cabaran yang dihadapi oleh Dr Sheikh Muszaphar dan keluarga ketika menghadapi dua saat diantara tragedi dan kegemilangan. Buku ini juga mengingatkan saya pada satu perkara - walau bagaimanapun manusia itu merancang, namun perancangan Allah itu jualah yang lebih 'superior' dan hanya Dia Maha Penentu segala apa yang di ada dunia ini... Subhanallah..



Tiada ulasan: