Selasa, 1 April 2008

1 April 2008 - Hari bersejarah buat Fakulti Perubatan UiTM...


Hari ini, tanggal 1 April 2008, graduan pertama (2003-2008) Fakulti Perubatan UiTM seramai 19 orang telah diumumkan lulus 100% di dalam peperiksaan professional akhir mereka yang telah bermula dari 24 Mac 2008 dan berakhir pada 31 Mac 2008. Peperiksaan yang berlangsung di Hospital Selayang merangkumi tiga komponen utama iaitu teori, sesi 'long-case' dan sesi 'short-case'.

Kumpulan pelajar pertama fakulti ini yang bermula dengan penuh rendah diri di UiTM terdiri dari 20 orang pelajar pada asal penubuhannya. Menyorot kembali sejarah bagaimana mereka bermula adalah satu memori dan pengalaman yang tidak mungkin dapat dibeli di mana-mana. Menurut cerita-cerita dari senior, mereka telah ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke UiTM hanya melalui panggilan telefon dan diarahkan untuk mendaftar pada keesokan harinya. Mereka telah memulakan kelas dengan menumpang bilik kelas di Fakulti Sains Kesihatan UiTM Jalan Othman, Petaling Jaya. Pada awal penubuhan dengan bilangan pensyarah yang tak ramai dan tanpa kemudahan infrakstruktur yang lengkap, mereka telah memulakan sebuah perjuangan bukan hanya untuk menjadi seorang doktor, malah untuk menjadi sebuah fakulti perubatan tersohor di tanahair satu masa nanti. Tahun pertama mereka ditempuh dengan banyak dugaan dimana setiap pagi mereka terpaksa menaiki bas sebelum matahari terbit untuk ke kelas di Jalan Othman dan pulang lewat petang. Mereka terpaksa menumpang di makmal anatomi UKM untuk melihat spesimen. Namun berkat usaha dan ketabahan mereka dan pensyarah, mereka semua telah berjaya melepasi tahun pertama dengan jayanya.

Tahun kedua mereka didalam pengajian, segalanya berubah. Fakulti Perubatan dipindahkan ke Kampus Shah Alam. Mereka juga menerima adik-adik baru. Pertemuan dengan senior terutama Jalil dan Gandhi di Pusat Islam adalah detik pertemuan pertama. Mereka dengan agak 'kerek' masa tu telah memberitahu kami supaya berkumpul pada malamnya di bilik senior. Dengan rasa takut kami mengingatkan akan di'ragging' oleh senior-senior ini. Rupanya tidak lebih sebagai sesi pengenalan diantara satu sama lain. Sejak dari itu kami telah menjalinkan hubungan yang amat akrab antara kami semua.

Mereka juga lah yang menjadi perintis untuk pengajian klinikal di Hospital Selayang. Mereka telah secara tidak langsung dijadikan 'guinea pig' oleh fakulti kami. Sekali lagi mereka telah menjadi panduan kepada kami apabila kami pula melangkah ke alam klinikal. Setelah 4 tahun saya berkenalan dengan mereka, mereka telah meninggalkan memori yang cukup manis buat diri saya. Saya berbangga memiliki senior seperti kalian semua dan hanya Allah dapat membalas jasa kalian semua selama ini.

Tahniah kepada semua senior yang telah berjaya menempuh 5 tahun yang penuh liku dalam usaha mereka mengenggam segulung ijazah MBBS. Terima kasih yang tidak terhingga untuk semua tunjuk ajar, nota dan nasihat yang telah diberikan kepada kami selama ini. Selamat Maju Jaya saya ucapkan untuk mereka dalam menempuh alam pekerjaan selepas ini.

Tahniah, Terima Kasih dan Selamat Maju Jaya....

4 ulasan:

Kijar berkata...

See please here

Ah Jun berkata...

terharu aku..hehehhe

resam padi berkata...

Dear adik, salam. Oooo..ada blog rupanya member ni. Menyorok ye! Alhamdulillah jejak juga akak kat blog ni...

Teruskan menulis. Sikit2 lama2 jadi bukit...bukit hikmah

*wink*

PENA MINANG berkata...

AKU BERDOA LEPAS NI BANYAK PULAK LAH DOKTOR-DOKTOR MELAYU BUMIPUTERA DARI UITM YANG MEMENUHI HOSPITAL-HOSPITAL DI MALAYSIA INI DAN KALAU BOLEH SELURUH DUNIA........