Selasa, 8 April 2008

Babi oh Babi.....


"Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi; kerana sesungguhnya ia adalah najis" (al-An'am : 145)

Isu ladang penternakan babi bernilai 100 juta di Sepang, Selangor nampaknya telah menyentuh 'sensitiviti' sesetengah 'pihak'. Kononnya ianya menyentuh sensitiviti agama dan budaya orang Melayu dan Islam. Ianya akan merosakkan alam sekitar. Ada pihak yang terus melatah dan cuba untuk memainkan isu ini di dalam alunan 'perkauman'. Dalam konteks negara majmuk Malaysia, janganlah orang Melayu terutamanya menafikan hak kaum lain yang telah hampir 50 tahun tinggal di Malaysia ini. Mereka telah bersama-sama mencorak apa yang kita kecapi hari ini.

Walau babi itu haram di sisi Islam dan ahli kitab, namun ianya adalah antara makanan yang digemari oleh orang bukan Islam terutamanya kaum Cina. Sebagai kaum kedua terbesar di Malaysia selepas kaum Melayu, hak mereka untuk mendapatkan bekalan daging babi tidak boleh dinafikan. Hak mereka untuk menternak, menjual dan memakan tidak boleh dinafikan. Selagi perkara itu tidak menjadi haram pada agama dan budaya mereka, hak mereka tidak boleh dinafikan.

Maka tindakan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk meluluskan projek swasta bernilai 100 juta untuk pembinaan ladang babi ini adalah antara usaha untuk melunaskan hak sama rata antara semua kaum di Malaysia. Tindakan ini juga dilihat bakal menjadi contoh sekiranya apa yang dirancang dapat direalisasikan. Penggunaan teknologi dan sistem penjanaan tenaga menggunakan sumber biogas dilihat mampu untuk memulihkan imej ladang-ladang babi 'haram' yang sebelum ini memang terkenal dengan sistem kumbahan yang tidak teratur dan dibiarkan 'beroperasi' tanpa pengawasan oleh kerajaan terdahulu.

"Sebarang bahan buangan dari ladang tersebut akan diguna semula dalam bentuk biogas untuk menjanakan elektrik, air untuk pembersihan ladang serta penanaman makanan untuk babi yang diternak,"

-Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor-

Setakat pembacaan saya dan pengajian fardhu ain sebelum ini di sekolah, tidak pernah saya terjumpa dengan ayat Al-Quran atau hadis Rasul mengenai larangan menjual babi atau melarang orang menternaknya (jika ada harap dimaklumkan pada saya agar saya boleh lakukan pembetulan). Namun ianya terus menyentuh sensitiviti sesetengah orang Melayu Islam. Saya hairan! Mengapa bila perkara tentang babi timbul, kita terus 'melatah' dan bertindak seolah-olah kitalah 'pejuang agama' yang sebenar? Padahal ada satu lagi jenis makanan yang diharamkan Allah selama ini, sikit pun kita tidak ambil pusing - ARAK!!!

"Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya arak, judi, pemujaan berhala dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah adalah (semuanya) kotor (keji) daripada perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya." (surah al-Ma'idah : 90)

Hari ini arak dijual dengan berleluasa. Tanpa sebarang sekatan mereka yang bernama Melayu Islam dengan mudah dapat membeli kencing syaitan ini. Anak Melayu moden kononnya terus bergelumang dengan najis arak. Gambar yang saya paparkan ini cukup untuk membuktikannya. Anak gadis kepada penyanyi jazz tersohor negara ini tanpa segan silu memegang botol arak.


Sedangkan hadis Nabi dengan jelas menyebut :

"Rasulullah saw melaknat berkenaan dengan arak itu sepuluh golongan : Orang yang memerah arak, orang yang minta diperahkan arak, orang yang meminum arak, orang yang membawa arak, orang yang minta dihantari arak, orang yang menuangkan arak, orang yang menjual arak, orang yang makan harga arak, orang yang membeli arak dan orang yang minta dibelikan arak." (Hadith riwayat Ibnu Madjah dan Tirmizi)

Bagaimana dengan orang dibawah ini?? kalau tak kenal sila cari di internet dengan menaip - Menteri Pelajaran Malaysia atau Ketua Pemuda Umno Malaysia. Pasti anda akan ketemu jawapannya.


Jadi mengapa 'jaguh' didalam UMNO terutamanya tidak berani memberi komen tentang perkara seperti ini?? Berapa ramai anak-anak Melayu Islam yang bekerja di kedai-kedai 7-Eleven, pub-pub, stesen minyak dan hotel-hotel yang 'terpaksa' menjual arak. Adakah hanya mereka sahaja yang berdosa? Mengapa UMNO dengan mazhab Islam Hadharinya tidak memperjuangkan isu seperti ini? Mengapa mereka yang berkuasa tidak meluluskan satu rang undang-undang yang menghalang orang Melayu dari menjual dan membeli arak (seperti yang dilaksanakan kerajaan Pas Terengganu)??



Itu belum lagi disentuh tentang isu judi. Mengapa Tun Hanif Omar terus berkuasa didalam Genting Group?? Mengapa pemimpin-pemimpin UMNO tidak mengecam dia?? Mengapa permit-permit kedai nombor ekor terus diluluskan?? Kenapa anak dara Melayu bertudung dibenarkan bekerja di kedai-kedai ekor?? Mengapa masih ramai orang Melayu Islam kita pergi untuk mendapatkan nombor-nombor ekor ini??

Saya tinggalkan pembaca dengan satu persoalan; Yang mana satu perlu lebih sensitiviti kita - Arak, Judi atau Babi??

Alahai.. Babi oh Babi....

Tiada ulasan: