Rabu, 3 September 2008

16 September 2008- Percayakah Anda??


16 September 2008 menjadi tarikh keramat pilihan Anwar Ibrahim untuk me'merdeka'kan Malaysia dari sebuah kerajaan diktator yang mengamalkan sistem politik perkauman yang telah ketinggalan zaman. Caranya adalah dengan 'memindahkan' seramai mungkin ahli parlimen parti pemerintah menyertai Pakatan Rakyat untuk membentuk satu majoriti mudah. Benarkah perkara ini bisa terjadi Selasa, 16 September 2008?

Aku menyorot kembali masa ke Mac 2008, saat sebelum Pilihan Raya ke-12. Aku menonton sebuah wawancara Anwar bersama Al-Jazeera, Anwar dengan yakin menyatakan barisan pembangkang ketika itu mampu untuk menafikan dua pertiga majoriti parti pemerintah. Aku skeptikal dengan kenyataannya, tetapi nyata rakyat Malaysia menyahut impian Anwar itu dengan menghadiahkan 82 kerusi parlimen kepada pembangkang dan menafikan dua pertiga majoriti parti pemerintah. Empat buah negeri dihadiahkan kepada barisan pembangkang sambil Kelantan dikekalkan di bawah pentadbiran pembangkang. Ternyata nujum Anwar menjadi kenyataan.

Beberapa bulan lalu, Anwar kembali menyatakan harga minyak mampu diturunkan. Debat menjadi gelanggang Anwar untuk mengulangi keyakinan beliau. Aku yang juga sibuk berdebat dengan teman-teman, orang terpelajar dan golongan pekerja; akhirnya tak mampu mencapai konklusi samada kerajaan bisa menurunkan harga minyak. Namun rupa-rupanya pemimpin kerajaan mengambil langkah berani untuk menurunkan harga minyak walaupun sebagai satu tindakan populis sempena meraih undi ketika Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh.

Ketika Permatang Pauh menjadi pentas pertarungan antara Anwar dan hulubalangnya dengan seluruh jentera kerajaan parti pemerintah, aku nyaris sesak dengan segala propaganda dan dakyah yang dihidangkan oleh media massa. Aku sendiri hampir yakin bahawa majoriti Anwar dalam Pilihan Raya Kecil ini pasti lebih kecil dari yang diperoleh oleh isterinya. Aku juga kaget apabila pada hari pengundiaan, pesanan sms yang aku terima menyatakan peratusan keluar mengundi amat rendah. Namun menurut sumber-sumber dari mereka yang berada di samping Anwar, beliau begitu yakin akan mampu menang dengan majoriti 15,000 undi. Akhirnya nujum Anwar sekali lagi terbukti benar.

Dari Permatang Pauh menuju ke Putrajaya, menjadi tema Anwar dalam merealisasikan perjuangan me'merdeka'kan Malaysia saat tanggal 16 September ini. Maka dilihat dari trek rekod Anwar sepanjang tahun ini, maka tidak salah jika kita menaruh sekelumit kepercayaan akan kemampuan Anwar dalam merealisasikan perjuangannya ini. Untuk mereka yang rasa kerusi kekuasaan mereka terancam, mereka tidak seharusnya memandang enteng akan hasrat Anwar dan hulubalangnya. Anda sekalian ada tidak lebih dari dua minggu untuk berubah atau terus rebah.

Tiada ulasan: