Ahad, 3 Ogos 2008

Proton - Jenama kebanggaan Pak Lah..


"Saya peminat setia Proton"
- Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi -


Semalam Proton meraikan kenderaan ke-3 juta pengeluarannya. Tujuan entri ini bukanlah untuk saya menceritakan mengenai sejarah Proton atau mengagungkan Tun Dr. Mahathir yang mewujudkan Proton lebih 20 tahun lalu. Saya hanya ingin berkongsi pengalaman saya sebagai seorang yang menggunakan kenderaan keluaran Proton - Satria Neo 1.6 dengan transimisi manual.

Saya mula menggunakan kenderaan ini dari akhir tahun 2006 hingga sekarang. Pada ketika itu boleh saya katakan, bahawa kenderaan ini menjadi model idaman saya. Saya memilih transmisi manual kerana saya rasa lebih stylo kalau pakai manual dan daya pecutan kenderaan manual adalah lebih dari auto. Prestasi kereta ini berjaya mencuri hati saya. Saat mula menggunakannya saya sudah cukup berpuas hati walau bapa saya sendiri menunjukkan kurang berkenan beliau akan 'menantu' baru ini. Beliau mengatakan bahawa dari segi rekabentuk dan beberapa ciri dalaman kenderaan ini agak kurang canggih dan tidak kemas. Namun saya tidak setuju dan menganggap kereta ini telah mampu mengubah persepsi saya kepada Proton sebagai sebuah syarikat yang mula mementingkan kualiti produknya.

Namun disaat kali pertama saya menghantar servis kenderaan ini ke Eon Service Centre Glenmarie untuk servis 1000km pertama, barulah tembelang syarikat 'telur busuk' ini mengeluarkan aromanya. Saya menghantar servis kenderaan saya dengan hati berbunga-bunga kerana kereta masih baru. Layanan mesra juga diberikan, dan saya rasa bagai diri ini seorang pelanggan yang cukup bertuah. Namun disaat kereta saya selesai di servis, sesampainya saya ke pintu bahagian penumpang, terpandang akan saya kesan calar yang tidak hadir sebelum ini pada bahagian pembuka pintu. Bapa saya yang perasan akan kesan itu juga mula mengeluarkan semula hujah-hujah akan ketidakkualitinya Proton. Saya masih bersabar.

Sehingga saat ini saya telah menghantar servis ke Eon Glenmarie sebanyak tujuh kali. Dalam pertengahan tahun ini, tali keselamatan bahagian penumpang hadapan kereta saya pula yang rosak. Maka pada servis yang terakhir iaitu Julai lepas, saya minta kerosakan ini diperbaiki. Malangnya ianya tidak dibaiki kerana tiada stok bahan ganti. Namun begitu perkara yang benar-benar menyebabkan saya sakit hati adalah perkara itu langsung tidak diberitahu ketika saya melangsaikan bil dan hanya tahu akan kerosakan yang kekal itu bila saya mendapatkan kereta saya selepas servis. Perkara ini terjadi pada pertengahan Julai dan pegawai yang bertanggungjawab memberi jaminan bahawa saya akan menerima satu panggilan telefon apabila stok bahan ganti ini sampai dan hingga ke hari ini masih tiada panggilan telefon saya terima. Sebagai sebuah pusat servis utama untuk Proton siap dengan akademi Proton di Glenmarie, saya hairan kenapa stok bahan ganti itu gagal didapatkan secepat mungkin sedangkan kilang alat ganti Proton dan pusat servis ini terletak dalam satu kawasan perindustrian yang sama.

Antara masalah lain yang saya hadapi di pusat servis ini adalah mengenai jadual servis dan baiki kerosakan. Pusat servis ini hanya boleh membaiki kerosakan pada hari bekerja Isnin hingga Jumaat. Sabtu tidak ada perkhidmatan membaiki, yang ada hanyalah servis. Saya tidak tahu pihak pengurusan apa yang membuat polisi kurang bijak ini. Sepatutnya untuk membolehkan bisnes berkembang dan lebih banyak keuntungan diperolehi, perkhidmatan-perkhidmatan kritikal patut disediakan pada hari hujung minggu untuk keselesaan pelanggan yang sememangnya bercuti dan mempunyai masa untuk ke pusat servis pada hari berkenaan. Masalah utama saya setakat ini dengan pusat servis ini adalah, kegagalan menembusi panggilan. Saya sering kali telefon ingin bertanyakan mengenai servis dan bahan ganti yang dijanjikan, namun hingga hari ini panggilan saya masih tidak dijawab. Saya sebagai pelanggan rasa tertipu dan terhina kerana saya bukannya minta benda percuma pada mereka tapi saya membayar perkhidmatan mereka. Saya rasa selepas ini, saya tidak akan menghantar lagi kenderaan saya ke Pusat Servis Eon Glenmarie.

Satria Neo 1.6 yang saya miliki sekarang ini Insyallah akan menjadi kereta terakhir saya dari keluaran Proton... Amin


1 ulasan:

Syahir berkata...

Inilah antara masalah2 Proton yang masih belum diselesaikan.

Kereta Proton memang banyak masalah kerana Proton menggunakan produk tampalan yang dibuat oleh vendor2 nya. Maka kualiti dipersoalkan.

Tentang Dollah Badawi ini, jika ia jenama kebanggaan, saya nak kata kepala hotak ko Dollah! Tengku Mahaleel dibuang & ganti ngan orang yang tak berkualiti, usaha menantunya nak sabotaj Proton dia wat bodoh saja.