Jumaat, 15 Ogos 2008

Muktamar Pemuda Pas ke 54...

Muktamar Pemuda Pas yang berlangsung pada 14 Ogos 2008 di Ipoh telah memperlihatkan perdebatan hangat antara perwakilan Pemuda dari negeri-negeri. Isu muqabalah, hubungan dalam Pakatan dan ketidakpuasaan hati ahli Pas terhadap pentadbiran kerajaan negeri Pakatan. Tiga usul yang diterima adalah; mengukuhkan hubungan dalam Pakatan, memantapkan peranan penyokong bukan Islam dalam Pas dan isu kedaulatan negara mengenai Pulau Batu Puteh dan Pulau Pisang.

Tahniah saya ucapkan pada dewan Pemuda kerana berani membahaskan isu-isu penting terutama mengenai hubungan sesama ahli Pakatan yang pada pendapat saya amat penting dalam mengukuhkan lagi hubungan sesama parti Pakatan Rakyat. Pemuda juga berani untuk mencadangkan agar pimpinan tertinggi Pas yang mengatur pertemuan dengan Umno untuk diambil tindakan disiplin merupakan satu budaya yang sihat dalam satu jamaah perjuangan kerana ahli bawah berani menegur malah menyuarakan bantahan terhadap pemimpin mereka. Budaya ini penting untuk memastikan hala tuju perjuangan yang dipimpin tidak lari dari tujuan asalnya.
Walaupun sedikit terkilan dengan saranan Yang Dipertua Dewan Ulama agar Tuan Guru Hadi Awang dipilih menjadi Perdana Menteri andai Pakatan Rakyat membentuk kerajaan kelak, saya hormati pendirian mereka namun isu ini tidak patut timbul buat masa ini. Saya setuju dengan ulasan blogger Minta Masa 5 Minit mengenai peri pentingnya Pas mengukuhkan lagi slogan Pas for All. Maka dengan ini imej Pas sebagai parti Islam yang bersifat universal dan mampu untuk memperjuangkan semua umat manusia tanpa mengira latar belakang akan terus bergemerlapan. Syiar Islam sebagai rahmatal lil alamin mampu kita hidupkan di Malaysia ini andai Pas dan banyak lagi tokoh agama mampu untuk menonjolkan ciri-ciri kesaksamaan dan keadilan Islam yang sejati. Namun saya sangat mengkagumi akan komen Dato' Daud Iraqi bahawa mereka hanya mencadangkan namun menyerahkan urursan itu kepada pimpinan Pakatan Rakyat untuk menentukannya.
Syabas buat Pas dan saya ucapkan Selamat Bermuktamar.... PAS FOR ALL

Tiada ulasan: