Khamis, 7 Ogos 2008

Hipotesis 10 September

Melihat kepada keputusan mahkamah hari ini saya sedikit kaget akan apakah langkah sebenar kerajaan Barisan Nasional dalam menghadapi ancaman Anwar yang mengakui memiliki cukup jumlah ahli parlimen yang ingin bertukar gelanggang bagi membolehkan Pakatan Rakyat menubuhkan kerajaan persekutuan.

Saya sempat berbicara dengan teman, Najwan Halimi, melalui telefon membincangkan akan apakah strategi yang cuba dipasang oleh puak konspirator dalam memastikan Anwar gagal dalam usahanya menjadi Perdana Menteri. Maka Najwan telah berkongsi satu hipotesis yang menarik yang saya rasa wajar saya kongsi dengan pembaca blog ini.

10 September adalah tarikh dimana umat Islam sudah masuk hari ke 10 berpuasa dalam bulan Ramadhan. Hari ini juga merupakan hari pembicaraan Anwar bersabit tuduhan liwat tanpa rela ke atas Mohd Saiful Bukhari. Andai kata Anwar menang di Permatang Pauh pada 26 Ogos, maka Anwar akan kembali ke Parlimen dan usaha perpindahan ahli-ahli parlimen BN ke dalam Pakatan Rakyat akan lebih giat dan mungkin berjaya direalisasikan. Maka dengan meletakkan tarikh pembicaraan pada 10 Spetember, maka peluang untuk melucutkan jawatan Anwar sebagai ahli parlimen Permatang Pauh bisa dijalankan dengan menjatuhkan hukuman bersalah atas semua pertuduhan Anwar. Anwar akan dipenjara sebelum 16 September dan dilucutkan jawatan sebagai ahli parlimen. Maka usaha Pakatan Rakyat membentuk kerajaan persekutuan akan tergendala.



Tiada ulasan: