Rabu, 24 Disember 2008

Ujian HIV untuk pasangan pengantin Islam..

Apabila satu pasangan bercinta, yang pasti fantasi asmara untuk berkahwin dan memiliki cahaya mata akan menerjah ke kotak minda sang teruna dan dara. Kebiasaannya, perancangan dirangka dan rencana disusun. Telah menjadi adat Melayu sejak berkurun dan turut disarankan oleh Islam adalah untuk kedua pasangan merisik atau lebih islaminya - taaruf. Apa juga istilah yang diguna pakai, matlamatnya adalah untuk berkenal-kenal. berkenal dari segi paras rupa, keluarga dan untuk mengenal akan jaminan zuriat keturunan yang baik-baik serta satu ciri yang penting adalah memiliki tubuh badan yang sihat. Ini semua telah disarankan oleh Rasulullah s.a.w.

Malangnya di akhir zaman ini, virus HIV dan AIDS hanya mula muncul pada 1985 di kalangan mereka yang mengamalkan seks diluar tabii. Penyakit yang menyerang sistem imun badan manusia ini merupakan satu penyakit kronik dan bisa dijangkitkan kepada individu lain melalui pertukaran cecair badan sama ada darah atau air mani (tidak berjangkit melalui air liur atau air mata). Sejak 1985, virus HIV mula disebarkan kepada golongan homoseksual, penagih dadah yang berkongsi jarum suntikan dan juga wanita yang tidak mengamalkan seks selamat. Tidak terlepas dari dijangkiti HIV adalah mereka yang bekerja sebagai doktor, jururawat dan pembantu perubatan yang boleh dijangkiti dengan virus ini daripada pesakit yang HIV positif. Penyakit AIDS yang majoritinya melibatkan golongan umur yang muda dan produktif kepada negara, telah menyebabkan masyarakat terpaksa menanggung beban yang besar akan ketidakmampuaan mereka untuk meyumbang kepada negara.

Atas kesedaran ini, demi mengelakkan lebih ramai individu dijangkiti dengan virus HIV, maka ujian saringan HIV pra-perkahwinan di perkenalkan ke negeri-negeri dan dimulakan di kalangan pasangan Muslim sahaja. Tujuannya adalah untuk memberikan keadilan kepada individu yang ingin berkahwin dan masih bebas dari AIDS untuk tidak 'tertipu' dengan bakal suami atau isteri yang tidak jujur dan tidak mahu mngakui akan status mereka sebagai pembawa virus HIV. Menjadi hak setiap individu yang bebas untuk mengetahui akan kesan pilihan mereka termasuklah dalam memilih pasangan hidup.

Namun harus diingatkan disini, tidaklah wajar atau boleh saya katakan haram kita menghalang pasangan itu untuk berkahwin andai mereka didapati positif HIV. Kedangkalan seorang Menteri Besar baru-baru ini yang berkata-kata atas dasar emosi dan tidak memahami betul-betul akan ilmu perubatan yang dicapai dalam mendepani jangkitan virus HIV amatlah dikesali. sebagai pemimpin, sewajarnya beliau merujuk kepada Majlis AIDS Malaysia mahupun Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum membuat sebarang kenyataan. Isu AIDS dan kesihatan (termasuk pendidikan, pembangunan sosial), bukanlah hak ahli politik untuk mempergunakan isu ini bagi mencari populariti. Isu-isu seperti ini perlu diserahkan kepada golongan profesional untuk dirancang, dibahas dan dibentangkan kepada ahli politik untuk dilaksanakan. Pendapat mereka (baca:ahli politik) boleh diambil kira tetapi selepas mereka telah benar-benar faham akan isu dan kesan kenyataan yang mereka akan buat. Saya suka mengambil pendekatan ulama Syiah di Iran yang mengatakan apa-apa mengenai kesihatan mahupun sains harus diserahkan pada ahlinya untuk memikirkan akan jalan penyelesaiannya selagi ianya tidak melanggar hukum syara'.

Saya menyokong akan kehadiran ujian saringan ini demi melindungi mereka yang masih bebas dari jangkitan HIV. Namun kepincangan yang wujud dalam sistem ini adalah ketidakhadiran sesi kaunseling sebelum dan selepas ujian saringan ini. Pasangan yang ingin menjalani ujian kebanyakkannya memiliki pengetahuan sifar akan AIDS dan HIV dan setakat ini tiada usaha untuk mendidik mereka. Mereka juga tidak diberitahu akan hak mereka dan kaedah-kaedah rawatan yang dimiliki untuk menghindari jangkitan HIV. Kehadiran ujian ini pada tempoh pra-perkahwinan tidak menjamin 'kesetiaa' pasangan mereka untuk tidak dijangkiti HIV sepanjang mereka berkahwin. Maka ada baiknya kepincangan yang wujud dalam sistem ujian saringan ini diperbaiki agar matlamat untuk mengurangkan jumlah kes baru jangkitan HIV akan tercapai.

Pendidikan awal, kesedaran diri sendiri, dan pengamalan hidup yang sihat memerlukan kerja-kerja advokasi yang galak dari semua pihak - sekolah, kolej, universiti malahan tempat-tempat umum - adalah penting dalam mendidik masyarakat kita gar celik AIDS dan HIV.

Tiada ulasan: