Khamis, 25 Disember 2008

Salam Hari Natal 2008

Gambar : Lukisan Mozaik di Istana Hagia Sopia, Istanbul, Turki

2008 tahun lalu, Isa Al-Masih lahir dari rahim ibunya, Maryam. Mukjizat kelahiran baginda tanpa kehadiran seorang bapa membuktikan kekuasaan Tuhan Yang Esa. Baginda dianugerah dengan mukjizat yang mana mampu untuk menyembuhkan orang yang sakit dan sesetengah riwayat menyebut bahawa baginda pernah menghidupkan orang yang telah mati. Ketinggian darjat baginda dengan kitab Injil yang diturunkan bersama baginda, telah membawa kepada kelahiran agama Kristian yang masih subur sehingga ke hari ini.

Sejarah Andalusia telah membuktikan kejayaan keharmonian kaum yang wujud di antara umat Islam, Kristian dan Yahudi ketika itu telah berjaya mencipta satu ketamadunan yang agung. Banyak ilmu dan cabangnya lahir atau dikembangkan di Andalusia sehinggakan Universiti Cordoba ketika itu merupakan sebuah universiti terkenal dan memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pemikir-pemikir Eropah yang telah berjaya mencerahkan Eropah kemudiannya dan membina tamadun mereka sendiri.

Dalam kita meraikan perbedaan, garis halus yang memisahkan kita akan lerai putus andai kita terus berkongsi persamaan kita yang wujud sebagai anak bangsa Malaysia. Agama, ideologi, faham politik malah status ekonomi kita tidak seharusnya menjadi batu penghalang untuk kita saling mengenali dan paling penting saling memahami dan bertoleransi.

Salam Hari Natal, semoga anda semua bahagia dan gembira di samping keluarga.


Tiada ulasan: