Isnin, 6 April 2009

Perlukah laporan polis untuk Cina yang tersalah menyebut ayat Quran??


YB Kor Ming (Ahli Parlimen Taiping dan Adun Pantai Remis) - mangsa terbaru politik radikal orang Melayu Islam yang masih jumud dan jahil akalnya. Laporan polis dibuat kononnya kerana ahli politik DAP ini tersalah menyebut nama Surah Al-A'raf, dimana beliau menyebut Al-Aurah. Seperti yang tersiar di Malaysiakini, laporan polis difailkan oleh Presiden Badan Bertindak Perpaduan Melayu, satu lagi NGO fasis yang tumbuh bagai cendawan pasca tsunami rakyat 8 Mac 2008. Isi laporan menyebut bahawa YB Kor Ming telah menpersenda agama Islam.

Jahil dan dungu sekali Melayu yang seorang ini. Apakah salah jika seorang Cina yang bukan beragama Islam tersalah menyebut nama surah? Yang harus kita sedar adalah, sudah ada wujud kesedaran di kalangan mereka ini, dari DAP, untuk melihat kebenaran dan prinsip keadilan di dalam ajaran Al-Quran dan menggunakan ia di dalam tabii politik mereka. Yang wajib kita lakukan adalah betulkan sebutan itu, bukannya melaporkan pada pihak polis. Sepatutnya dibawakan seorang guru tajwid untuk YB Kor Ming untuk dibetulkan sebutannya. Atau lebih baik, Sang Presiden sendiri menegur. Apa perlu akan satu laporan polis? Apakah tersalah sebutan boleh dikira menghina? Tindakan mempersoal hak keadilan dan kebebasan yang dijamin akidah Islam itu lebih jauh menghina Islam itu sendiri berbanding tersalah sebut nama surah.

Sepatutnya Sang Presiden itu berasa malu kerana tidak ramai pemimpin Melayu Islam dalam Umno yang menggunakan ayat suci Al-Quran dalam ucapan mereka, sebaliknya mereka dari DAP begitu beria-ia menggunakannya kerana mereka yakin apa yang disampaikan itu benar dan wajar disampaikan kepada rakyat teramai. Renungkan. Dimanakah maruah kita yang bakanya Islam dan hidupnya Islam, tetapi menjadi gunting dalam lipatan akan perkembangan akidah itu sendiri kepada mereka yang bukan beragama Islam.....


Tiada ulasan: