Rabu, 29 April 2009

Pas dan Umno...



Tenggelam.. Timbul.. Tenggelam.. Timbul

Bukanlah saya bercerita mengenai buah kelapa yang hanyut di pantai ataupun kapal layar yang hampir karam di'belasah' taufan. Apa yang tenggelam dan apa yang timbul adalah isu berkenaan isu 'penyatupaduan' Pas dan Barisan Nasional. Mula timbul beberapa bulan selepas tsunami 8 Mac, isu ini ternyata belum surut dan sejuk. Perjanjian-perjanjian sulit dan bermacam lagi kelihatannya menjadi permainan di antara politikus Pas dan Barisan Nasional (baca: Umno).

Ternyata dua pendekatan berbeza - pro-penyatuan Pas-Umno menentang pro-Pakatan Rakyat - kelihatannya masih tidak selesai. Pro-penyatuan, kelihatannya dipelopori Presidennya dan Timbalan mewakili kumpulan ortodoks dan konservatif Pas, menghadapi tentangan sengit dari pro-Pakatan Rakyat yang dipelopori oleh Naib Presidennya, Husam Musa dan didokong oleh Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan mewakili kumpulan profesional di dalam Pas.

Saya selaku pemerhati luar dari Pas, yang pernah yakin bahawa perjuangan Pas akan membawa diri penyokongnya ke 'syurga', mula sangsi akan pimpinan (baca: pro-penyatuan) yang ada sekarang. Saya tidak dapat melihat apakah yang sebenarnya mereka inginkan dari perjuangan ini. Kuasa? Harta? Pangkat? Kedudukan? Apakah mereka ini, yang menggelar diri mereka ulama, pewaris nabi, sebenarnya tidak ubah seperti manusia lain yang tamak pada harta dan kuasa. Tidak salah ulama mengimpikan kuasa, namun bukan begini caranya - penyatuan dengan 'anjing yang tersepit'. Perjuangan yang selama ini berlandaskan prinsip keadilan dan kesaksamaan, yang menuntut istiqamah yang tinggi, wajar diteruskan. Jangan dek kerana terlampau cepat menginginkan kuasa, segala maruah dan kesetiaan sanggup digadaikan. Jangan terlampau gopoh. Tuan Guru Presiden harus ingat kesilapan beliau yang lampau apabila gagal merampas kembali Terengganu dari Barisan Nasional pada 8 Mac, kerana tindak-tanduk beliau dan pimpinan beliau yang tidak diterima rakyat Terengganu. Sedarlah.

Dengan kehadiran Muktamar Pas Jun ini, wajar jawatan Presiden dan Timbalan Presiden dicabar. Logiknya - pertembungan dua kelompok ini berlaku sehingga ke pihak teratas dalam Pas - maka elok dipertandingkan dua jawatan tertinggi parti ini. Melalui pertandingan, akar umbi Pas akan dapat membuat keputusan samada untuk terus pro-penyatuan atau pro-Pakatan Rakyat. Anggapkan ia satu pertandingan kalah mati. Perwakilan harus bijak untuk memilih dan memastikan siapa yang harus dikuburkan dan siapa wajib dinaikkan.

Gandingan yang saya rasakan wajar menjadi pertimbangan adalah Datuk Kamaruddin Jaafar - Datuk Husam Musa bertanding melawan Tuan Guru Hadi Awang - Ustaz Nasaruddin Md Isa. Walau ada pendapat mengatakan Tuan Guru Nik Aziz wajar dilantik menjadi Presiden, saya rasakan kredibiliti Tuan Guru Nik Aziz lebih dari sekadar menjadi seorang Presiden. Beliau wajar meneruskan tanggungjawab memegang jawatan Mursyidul Am Pas. Naib Presiden Pas pula wajar menyaksikan pertandingan diantara, Mat Sabu, Dr. Syed Azman, Ustaz Taib Azamuddin, Khalid Samad, Hassan Ali, Mustafa Ali, Hatta Ramli dan Salahuddin Ayub. Pilihan calon yang saya rasa menampilkan gabungan antara calon pro-penyatuan dan pro-Pakatan Rakyat.

Saya mengharapkan perwakilan Pas akan menimbang sebaik-baiknya dalam muktamar akan datang ini dalam memastikan hala tuju Pas dalam arena politik Malaysia. Mereka bisa saja ber'kuasa' dengan bersatu di bawah komponen Barisan Nasional dimana Pas bakal menjadi tak ubah seperti Gerakan yang ada sekarang, atau mereka boleh terus bersama Pakatan Rakyat dan menggembeleng usaha untuk menjadi alternatif yang terbaik untuk rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13. Saya doakan agar Allah memberikan petunjuk sebenar-benarnya kepada para perwakilan dan pimpinan Pas kerana sinar harapan yang saya taruhkan selama ini kepada Pas sejak mula mengenali parti ini (15 tahun lepas) kelihatannya semakin - kelam dan malap.



6 ulasan:

Amin si Becok berkata...

oit, mee celup ka? hahaha

Rfeev gila dunia berkata...

hahaha.. aku mee hoon...

lanterajiwa berkata...

lepas ni kena panggil PANO...

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

salam..minta pendapat/komen/nasihat dan etc untuk isu kes anak drhaka/siapa brsalah/punca terjadinya sempena sambutan hari ibu nanti di blog saya...tq

lanterajiwa berkata...

bile nak update blog lu bro...

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

slm...saya mintak maaf ,,,xdan nak buat rumusan pasal komen2 mengenai hari ibu tu...lagi pun saya dah nk habis praktikal nie,,maklum lah sibuk ckit time cmnie...,,,,insyaAllah skit masa lg saya akan buat rumusan mengenai isu itu...tq