Jumaat, 21 November 2008

Razak - Najib - Altantuya



Semalam menyaksikan penganalisis politik tanah air, Razak Baginda tampil dengan satu sidang media membela 'teman buku' beliau, Najib Razak. Razak dengan bersungguh-sungguh menyatakan bahawa Najib dan Rosmah tidak terlibat dengan perkara ini. Ini semua hanyalah FITNAH blogger-blogger yang Razak sifatkan bahawa pemandu teksi pun boleh memiliki blog sendiri. Saya sebagai pemerhati biasa namun bukanlah seorang pemandu teksi, masih terfikir lagi hingga ke saat ini apa tujuan Razak tampil membela 'teman buku'nya ini.

Isu pembunuhan Altantuya bukanlah isu jenayah biasa semata-mata. Ianya isu mengenai tahap keselamatan negara dan kebejatan sistem kerajaan yang ada sekarang. Isunya adalah bagaimana bom C4 boleh digunakan di dalam jenayah ini? Mengapa yang terlibat adalah anggota Unit Tindakan Khas yang merupakan satu instrumen kerajaan dalam 'menjaga' keselamatan pemerintah negara? Mengapa Altantuya perlu dibunuh sebegitu kejam hingga diletupkan? Mengapakah motif pembunuhan masih tidak dapat dibentuk hingga sekarang oleh pihak pendakwaan? Siapakah yang meraih untung dari kematian Altantuya? Semua ini masih tidak dijawab dari prosiding mahkamah mahupun siasatan polis. Bahkan Razak sendiri gagal menerangkan dengan jelas mengapa beliau dikaitkan dengan Altantuya.

Ternyata sidang media semalam menimbulkan seribu satu tanda tanya apakah sistem kehakiman negara akan berkubur selepas ini. Semuanya dek kerana dua tiga indidvidu yang merasakan diri mereka lebih tinggi dari undang-undang negara. Kenyataan Najib di dalam wawancara rancangan Foreign Correspondant terbitan ABC sedikit sebanyak membuktikan kelancutan sistem kehakiman yang terus disalahguna oleh kuasa eksekutif negara. Sumpah dan penafian di media menjadi kayu pengukur kepada tahap kebenaran seseorang itu. Ternyata sistem kehakiman negara telah mati, busuk, bernanah dan gangrene yang perlu diamputasi dan dikuburkan.

Saya juga ingin mengucapkan "Good luck" buat Razak yang akan menyambung PhD di Oxford.


Tiada ulasan: