Selasa, 14 Oktober 2008

Ibarat Teruna dan Dara - Pas, PKR dan DAP



"Pabila sang teruna dan dara bertemu mata, bagai gelora ditengah samudera, cinta mula singgah di pinggir hati akhirnya bertaut menjadi satu ikatan kasih. Bermadu kasih keduanya, indah bagai syurga yang diidam. Demi janji bersama, jinjang pelamin (baca: Pakatan Rakyat) menjadi pelengkap pada ikatan yang sah. Namun dunia tidak selamanya manis kerana cemburu, dengki dan hasad (baca: Mustafa Ali, Utusan Melayu, Anti-Husam, Orang Tehran poyo) akan merasuk jiwa mereka yang melihat sang teruna dan dara bahagia menuju ke mahligai (baca: Putrajaya) yang diidam. Dek kerana ikatan yang masih muda dan mentah, gelojak amarah dan cemburu menguasai minda teruna dan dara. Bercakaran, bermasam muka, bertengkar menjadi asbab kepada kegusaran, kesangsian dan wasangka yang nyaris memusnahkan. Syukur pada Allah, musyawarah dan diplomasi menjadi pendamai dan penyatu antara teruna dan dara. Moga lepas ini ikatan kasih antara teruna dara (baca: Pas, PKR dan DAP) akan terus kekal bahagia bersama mengejar mahligai yang diidam."


Hari ini mungkin antara hari-hari yang mengembirakan hatiku untuk tahun ini tatkala terbaca akan artikel ini yang bertajuk "Pas beralih angin - kini yakin '16 Sept' ". Artikel yang disiar Malaysiakini ini sedikit sebanyak telah menjelaskan isi hati pimpinan yang berada dalam Pakatan Rakyat. Secara sedar atau tidak, serangan media-media sundal yang terus-menerus menabur benih-benih prasangka, kesangsian dan cemburu di dalam hubungan kerjasama Pakatan Rakyat telah menyebabkan penyokong dan rakyat berada dalam gundah dan resah. Anasir-anasir berkepentingan dan yang mempunyai ambisi tersendiri dalam hayat politik mereka juga cuba untuk mengagalkan Pakatan ini kerana takut hilang populariti atau pengaruh. Ternyata usaha mereka menemui jalan buntu dan tidak lama lagi bakal gagal.

2008 telah menyaksikan formula kerjasama antara tiga parti pembangkang utama Malaysia ini sejak 1999 telah berjaya menidakkan majoriti dua pertiga Barisan Nasional. Selama ini perpecahan antara kita telah menyebabkan Barisan Nasional terus berkuasa selama 51 tahun tanpa sebarang tentangan yang hebat dari pembangkang. Ini menyebabkan mereka terus-menerus menyalahgunakan kuasa, menghalalkan korupsi dan tidak henti-henti memenuhkan poket anak, menantu dan kroni dengan duit bertimbun-timbun. Maka saya sehingga ke hari ini masih yakin bahawa formula Pakatan Rakyat adalah ramuan terbaik untuk menjatuhkan rejim Barisan Nasional.

Saat saya menulis artikel ini, lagu nyayian Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dan Sarimah dalam filem Tiga Abdul berulang-ulang terngiang dalam kotak fikiran saya... "Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula...."


Tiada ulasan: