Rabu, 17 Disember 2008

Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris



Isu ini telah dikupas dengan cukup menarik oleh teman saya, Najwan, di dalam blog beliau Riwayat Hayat. Saya merasa terpanggil untuk berkongsi entri bertajuk Memperkasa Penguasaan Bahasa Melayu dengan pembaca kerana isu yang dibincangkan di dalam entri ini memberi impak yang cukup besar kepada masa depan umat Malaysia terutamanya generasi muda.

Saya berminat untuk menambah dalam perdebatan isu ini adalah mengenai matlamat asal sesuatu sistem pendidikan itu, pada hemat saya, matlamat utama pendidikan adalah ilmu dan bukannya bahasa. Tidak dinafikan kepentingan bahasa dalam proses pembelajaran itu, tetapi dengan menggunakan Sains dan Matematik sebagai alat untuk memperkasa Bahasa Inggeris adalah tidak bersesuaian. Tiada apa yang dapat diperkasakan andai anak-anak dan adik-adik kita setakat membaca buku teks dan latihan Matematik dan Sains di dalam Bahasa Inggeris. Kemewahan perbendaharaan kata mereka hanya terbantut pada istilah-istilah teknikal sahaja dan kemampuan membina struktur ayat dengan tatabahasa yang tepat dan betul masih gagal dicapai.

Argumen mengatakan bahawa pembelajaran subjek Bahasa Inggeris dari sekolah rendah hingga universiti yang sedia ada wujud sebelum ini gagal melahirkan individu yang fasih berbahasa Inggeris menguatkan lagi pendapat saya bahawa satu usaha rombakan yang menyeluruh perlu dilakukan dalam sistem pengajaran subjek Bahasa Inggeris. Usaha meningkatkan tahap penguaasaan Bahasa Inggeris di kalangan guru harus digiatkan di semua institusi perguruan. Pemilihan bahan bacaan untuk pelajar juga perlu diperhalusi dengan memilih bahan bacaan yang mempunyai nilai mutu bahasa yang tinggi dan sekaligus mampu memperkasa penguasaan pelajar dalam Bahasa Inggeris.

Dewan Bahasa dan Pustaka and Institut Penterjemahan Negara juga harus mengambil langkah yang lebih proaktif dengan memperbanyakkan usaha penterjemahan buku-buku, risalah-risalah, atau laporan-laporan kajian dari serata dunia untuk dijadikan bahan bacaan dan telaah buat bangsa Malaysia. Tidak ada salahnya jika didalam setiap buku teks Matematik atau Sains itu diselitkan sekali dengan istilah Inggeris bagi menerangkan istilah yang berbahasa Melayu. Maka dengan cara ini, pelajar kita bukan hanya dapat menambah penbendaharaan kata Bahasa Melayu tetapi juga Bahasa Inggeris. Maka saya tidak nampak mengapa Bahasa Melayu tidak layak digunakan sebagai medium pengantaraan dalam mataplejaran Matematik dan Sains walhal Bahasa Melayu adalah antara sepuluh bahasa teratas yang paling banyak dituturkan dalam populasi dunia dan pernah menjadi bahasa perantaraan utama dalam dunia pelayaran dan perniagaan lebih 600 tahun dulu.

Isu ini harus terus diperbahaskan dan mungkin ada eloknya satu kajian menyeluruh dijalankan di seluruh negara bagi melihat keberkesanan sistem yang diperkenalkan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Statistik yang tepat dan perbandingan yang adil diharap dapat memberi kita gambaran yang lebih jelas tentang cara dan kaedah terbaik dalam menjulang tahap pendidikan generasi muda kita ke satu tahap yang setanding dengan ketamadunan lain.

Molek juga saya berkongsi dengan pembaca mengenai satu kesedaran yang saya perolehi dalam lawatan saya ke Jepun tahun lalu - "Bangsa Jepun maju bukan kerana mereka bijak berkata-kata (baca: menguasai Bahas Inggeris), tetapi mereka maju kerana kerajinan dan keterbukaan mereka dalam menimba ilmu."



Tiada ulasan: