Isnin, 8 Disember 2008

Salam Eid Adha....

Gambar : Gambaran Makkah Al-Mukarammah pada 2010


Sejarah pegorbanan Nabi Ibrahim as dan Nabi Ismail memberi impak tersendiri dalam kita menghayati perayaan termulia dalam kalendar hijrah. Ketaatan kepada perintah Allah dan jihad agung melawan hasutan syaitan dan nafsu menjadi tema penting yang harus kita tanggung dalam kehidupan kita sebagai pejuang. Akhir semua perjuangan ini adalah hidayah Allah yang ditagih jua.

Perjalanan terunggul dalam kehidupan setiap manusia yang berjiwa Islam pastinya melaksanakan ibadah Haji di Makkah Al-Mukharamah dan melawat makan Baginda Rasulullah s.a.w di Madinah menjadi acara penting dalam bulan Zulhijjah ini. Niat, wukuf di Arafah, melontar Jamrah, melakukan tawaf di Kaabah, saie di antara Marwah dan Safa, dan bertahalul akan bersungguh-sungguh dilaksanakan oleh setiap tetamu Allah. Semuanya demi mendapatkan taraf haji mabrur yang menjadi idaman setiap umat yang hadir ke sana.

Salam Eid Adha buat semua pembaca dan moga anda semua akan terus berkorban seluruh jiwa dan raga demi mencapai apa jua yang anda perjuangkan. Wassalam...

Tiada ulasan: