Isnin, 6 April 2009

Sepetang di Sepang...



Hari ini menjadi sejarah tersendiri buat diri aku kerana, buat julung-julung kalinya aku berpeluang mengunjungi satu perlumbaan Formula 1 yang berlangsung di Sepang dari 3 April hingga 5 April. Aku yakin di saat aku menulis entri ini, sudah ramai yang mengetahui akan keputusan perlumbaan yang menyaksikan Jenson Button, dari pasukan Brawn GP, satu pendatang baru dalam arena perlumbaan Formula 1, diisytihar pemenang setelah perlumbaan terpaksa dihentikan kerana hujan lebat dan juga masa yang suntuk.

Perjalanan ke Sepang pada petang tadi memakan masa hampir tiga jam dengan dua jam terbazir untuk jarak tidak sampai 10 kilometer pun. Lebuhraya menuju ke Litar Sepang, habis sesak, bukan dek kerana ramai yang ingin menonton perlumbaan, tetapi kerana kawalan trafik yang kabut dan tidak berkesan oleh PDRM (mungkin kerana sibuk memantau lokasi panas di Bukit Selambau). Sesampai di Litar, perlumbaan telah bermula. Deruman enjin dari jentera-jentera berkuasa tinggi nyaris memecahkan gegendang telinga aku. Satu pengalaman yang berharga. Kepantasan yang dipaparkan juga cukup mengagumkan. Namun adrenalin yang sedang hangat dirembes akhirnya terhenti - dihentikan oleh kuasa Allah. Hujan yang mulanya renyai mula mengganas menjadi ribut yang kuat dan diselangi dengan kilat dan guruh sehingga memaksa perlumbaan dihentikan.



Ternyata aku rasakan perlumbaan pada tahun ini adalah terburuk dalam sejarah penganjuran. Apa tidaknya, jadual perlumbaan buat pertama kali diubah ke jam 5 petang. Dengan musim angin monsun barat daya sedang bertiup kencang, aku tidak pasti ide siapa untuk menjadualkan perlumbaan ini petang sedangkan di saat-saat begini, barat semenanjung Malaysia akan dilanda ribut hampir setiap hari. Ternyata satu pilihan masa yang tidak tepat dan merugikan.

Selepas sepetang meluangkan masa di Sepang, aku tampil dengan satu rumusan peribadi. Aku akui bahawa aku kagum dengan penterjemahan teknologi kejuruteraan di dalam setiap jentera Formula 1 ini. Kelajuan yang dicapai dan kuasa pecutan yang dimiliki cukup mengagumkan. Namun dari satu sudut lain, aku sedar bahawa tempat aku bukan di sini. Perlumbaan ini merupakan satu 'kawasan' elit yang aku rasa ada 'penghuninya' yang tersendiri. Lebih sesuai untuk mereka yang ingin mencari teman sosial dan juga untuk mereka yang ingin meneroka peluang perniagaan. Tidak juga aku nafikan ada diantara mereka yang hadir kerana minat mereka terhadap keghairahan perlumbaan itu sendiri.



Namun yang masih menjadi pertanyaan, aku perhatikan begitu ramai kanak-kanak sekolah yang hadir dan dari pengamatan aku, melimpah tiket percuma diedarkan dan kebanyakkan yang hadir dengan tiket ini adalah mereka dari jabatan-jabatan kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan. Kehadiran di grandstand pun tidak seramai mana. Apakah tiket-tiket ini benar-benar diberi secara percuma sebagai tanggungjawab sosial SIC atau, satu usaha bail-out yang sering digunakan kerajaan dalam menyelamatkan 'pelaburan' mereka yang tidak menguntungkan atau kata lain merugikan kroni? Apakah sekali lagi dana rakyat digunakan untuk menyelamatkan 'gaya hidup mewah' pemimpin dan golongan elit negara ini? Aku masih tertanya.

Apa-apa pun. Buat masa beberapa tahun ini, tidak akan aku habiskan duit poket ku sendiri untuk menyaksikan perlumbaan ini lagi.



Tiada ulasan: