Jumaat, 10 April 2009

Kabinet Boneka...


Hari ini PM ke 6 Malaysia mengumumkan barisan kabinet kepercayaan beliau dengan menyaksikan bilangan menteri yang lebih sedikit dan juga bilangan kementerian yang dikurangkan. Kebanyakkan muka lama digugurkan, seramai lapan orang, yang saya yakin adalah orang-orang Pak Lah. Seperti yang diduga juga, Mukhriz dilantik menganggotai kabinet dan Khairy disingkirkan.

Perkembangan dalam negara, terutama hal dalaman Umno, dua tiga hari ini menyaksikan 'kembalinya' Mahathir ke dalam arena politik negara sebagai penasihat tidak resmi. Walaupun Najib cuba menonjolkan bahawa beliau yang menguasai tampuk kekuasaan sekarang, sebenarnya berita mengenai Mahathir lebih menonjol sejak dua tiga hari lepas. Maka tidak hairan jika ramai rakyat mengatakan bahawa Mahathir terlibat dalam menyusun perlantikan kabinet yang baru. Pak Lah terus disepikan sehinggakan tiada langsung temuramah menanyakan pendapat Pak Lah mengenai keputusan PRK yang lepas dan juga mengenai perlantikan kabinet yang baru. Tetapi lain pulanya dengan Mahathir dimana, kelihatan kembali aktif bertemu dengan wartawan dan sibuk memberi ceramah disana-sini.

Khairy, walaupun membuat satu kenyataan politik bahawa beliau tidak kecewa kerana tidak dilantik sebagai Menteri, saya yakin jauh disudut hati Ketua Pemuda ini, berendam duka dan hiba kerana disisih. Khairy - seperti yang kita kenal - seorang anak muda yang bercita-cita besar. Pernah bermimpi menguburkan politik Anwar Ibrahim, dan pernah diterbitkan sebuah buku politik yang membayangkan bahawa Khairy adalah bakal PM Malaysia ke 6, yang pasti perjalanan politik beliau semakin menghampiri penghujungnya. Saya merasakan dalam sikit masa lagi, Khairy bakal disingkirkan dari Umno kerana dikatakan mengamalkan politik wang pada pemilihan Umno yang lepas. Namun ini hanya spekulasi.

Saya merasakan baiklah saya ucapkan Selamat Kembali kepada Mahathir dan meminjam kata-kata Khalid Jaafar, rakyat sekarang memasuki Fasa Reformasi 3.0, menentang Najib dan tim konspirator 1998. Cabaran, dugaan dan rintangan yang lebih hebat pasti hadir. Ingatlah akan kata-kata ini yang telah bergema lebih dari sepuluh tahun lalu......

"Kalau takut pada risiko, usah bicara soal PERJUANGAN!!"



2 ulasan:

lanterajiwa berkata...

Sumbangan Dana Untuk Album ‘Dari Rakyat Untuk Rakyat’ dendangan Meor

Nama Meor bukan lagi asing bagi penikmat muzikal jalanan (busker) terutama di Central Market. Sang penulis lagu dan pelantun suara ini juga telah berjaya menyiapkan 6 album sepanjang beliau digelar seniman jalanan. Tergerak daripada cuit-muit, sepak terajang dunia elitas dan sensitiviti beliau terhadap golongan marhaen maka tercetuslah ilham bagi merakamkan album yang diberi judul ‘Dari Rakyat Untuk Rakyat’. Sesuatu perkara yang menarik tentang album yang bakal terbit ini ialah kerana kesemua lirik disumbangkan oleh mereka yang komited dalam perjuangan dengan cara masing-masing seperti Black (Amin Iskandar) , Rahmat Haron, Ubi Lepih, Abdullah Jones, Hishamuddin Rais, Amer Hamzah Arshad dan Pyan Habib. Merujuk kepada judul album yang merakyat maka Meor mengajak semua sosok yang bergelar rakyat untuk sama-sama menggalang dana menerbitkan album yang memberahikan kejujuran sejurus sebagai satu tatapan generasi esok…

http://www.pestajiwa.net/
http://lantera-jiwa.blogspot.com/2009/04/sumbangan-dana-untuk-album-dari-rakyat.html

D'Rimba berkata...

Betul betul betul kata upin ipin hahahaa............