Isnin, 6 April 2009

ISA - Manusia Lebih Sombong dari Tuhan

Najib Razak memulakan tanggungjawab sebagai Perdana Menteri Malaysia dengan membebaskan 13 tahanan ISA dan mencadangkan agar satu kajian semula dilakukan terhadap ISA. Mungkin kisah dibawah ini bisa membantu kajian semula ini bahawa - ISA wajib dihapuskan!



Adam dan Hawa hidup bahagia bersama di dalam Syurga. Adam dicipta dari tanah dan Hawa dari rusuknya, Adam. Namun dalam kebahagian dan keamanan yang mereka kecapi di Syurga, ada mata yang iri memerhati akan pasangan manusia pertama ini. Sebelum itu telah Allah perintahkan kepada pasangan ini agar tidak mendekati sepohon pokok yang berbuah dan buahnya dinamakan khuldi, seperti yang difirmankan Allah dalam Surah Al-A'raaf, ayat 19, "Hai Adam, diamlah engkau bersama isterimu di dalam syurga dan makanlah (serta nikmatilah) apa saja yang kamu berdua ingini, dan janganlah kamu berdua mendekati pohon ini kerana (apabila mendekatinya) kamu berdua akan menjadi zalim". Namun, hati manusia itu ternyata lemah akan godaan syaitan yang sememangnya berikrar akan menyesatkan umat manusia hingga hari kiamat. Hawa yang pertama tumpas dan seterusnya diikuti Adam. Allah murka tatkala mengetahui apa yang dilakukan Adam dan Hawa. Adam dan Hawa di panggil kehadapanNya. Allah menanyakan pada Adam. Adam dan Hawa diberikan peluang untuk membela diri sendiri. Adam dan Hawa dibicarakan. Lalu Allah menjatuhkan hukuman agar Adam dan Hawa disingkirkan dari syurga dan diturunkan ke muka bumi. Dari situ lahirlah berbillion umat manusia hari ini. Berlainan sekuen asid ribonukleiknya, berlainan warna kulitnya, warna matanya, keluarganya dan bangsanya. Dan mereka itu saling berhubung, berinteraksi dan berkenalan.


Maka dari kisah diatas, dapat kita simpulkan bahawa, Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali pun, sanggup untuk memanggil Adam dan Hawa untuk membela diri mereka dari pertuduhan yang mereka terlibat. Kemudian Adam dan Hawa dibicarakan oleh Tuhan dengan adil dan saksama. Apakah lagi yang kita tunggukan? Apakah kita bukan lebih sombong dari Tuhan apabila kita masih meneruskan ISA?


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Manusia tak hendak jadi lebih sombong dari tuhan,


manusia cuma hendak menjadi tuhan.

rfeev berkata...

Itulah akibatnya bila akal dikawal nafsu...