Khamis, 17 Julai 2008

Sidang Media Anwar di Kediamannya...

Selesai tugasan penting saya pada jam 9 pagi, saya segera bergegas ke IPK Kuala Lumpur di saat menerima pesanan ringkas menyebut Anwar akan dibebaskan. Semalam selepas terlepas untuk berhimpun di IPK sejurus penangkapan ala 'kebinatangan' ke atas Anwar, semangat saya hari ini sangat teruja untuk menyambut pembebasan beliau.

Menyusuri Jalan Kuching ke arah Kuala Lumpur, alhamdulillah tiada halangan dalam bentuk kesesakan yang disebabkan oleh polis tidak berlaku sepanjang perjalanan saya ke IPK. Setibanya saya di sana hanya kelihatan tidak sampai 20 orang penyokong yang hadir dan selebihnya hanyalah para wartawan. Saya sempat menyapa seorang AJK AMK dan beliau menjelaskan Anwar sudah selamat tiba di kediamannya di Segambut.

Saya tiba di kediaman Anwar di Segambut kira-kira jam 11.30 pagi setelah bersusah-payah mencari akan letaknya Bukit Segambut. Kelihatan para penyokong dan wartawan dari media dalam dan luar negeri sudah mulai berhimpun dihadapan rumahnya. Kawalan keselamatan yang ketat disekitar kediaman Anwar, menghalang media dan para penyokong untuk menemui beliau. Namun tindakan ini diambil bagi membolehkan Anwar berehat kerana beliau dalam kesakitan dan keletihan kerana terpaksa tidur di atas lantai sepanjang malam ketika ditahan di lokap IPK Kuala Lumpur. Doktor peribadi beliau juga telah dipanggil untuk memberikan rawatan terutama untuk sakit belakang yang beliau alami.

Tika berkumpul, kami para penyokong dihidangkan dengan gambar-gambar yang disiarkan dalam surat khabar berbahasa Cina mengenai kejadian penangkapan Anwar yang ala kebinatangan semalam. Syabas buat mereka. Polis yang hadir dengan memintas kenderaan Anwar, lengkap bertopeng dan berbaju kali peluru, dengan penuh 'kebinatangan' telah menahan Anwar.

Jam 2 petang, setelah penyokong dan media dibenarkan masuk ke perkarangan kediaman Anwar, sidang media dimulakan walau hujan mulai turun rintik demi rintik. Alhamdulillah, tatkala saya dapat melihat susuk tubuh Anwar, beliau dalam keadaan selamat dan tragedi mata lebam 10 tahun lalu tidak berulang. Syukur. Anwar menjelaskan mengenai kejadian semalam dan kronologi penangkapan hinggalah beliau dibebaskan pagi ini. Anwar juga turut menjelaskan mengapa beliau enggan menyerahkan sampel darah beliau dan hingga ke tahap mana beliau telah diperiksa secara fizikal. Ulasan lanjut mengenai kronologi ini boleh dibaca disini. Sidang media yang berlangsung selama setengah jam menyaksikan kehadiran ramai pimpinan tinggi PKR dan PAS ke kediaman Anwar. Anwar dengan tegas secara tersiratnya tidak akan berundur dari perjuangan ini walau telah ditangkap semalam dan kelihatannya selepas selesai Debat Minyak tempoh hari, kredibiliti Anwar untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keenam tidak mungkin terbendung lagi melihatkan respon kebanyakkan rakyat akan cadangan beliau ketika debat itu. Saya mula meninggalkan perkarangan rumah Anwar pada jam 3.15 petang.

Melihat kepada episod terbaru ini, setiap langkah yang diambil oleh kerajaan BN dan Umno pasca pilihanraya lalu memperlihatkan mereka semakin terbelakang, lemas di dalam laut yang luas dan hanya mampu untuk bercapai pada apa saja benda atau perkara yang sempat mereka capai. Mereka dalam BN dan Umno terutamanya semakin hilang arah dan sanggup di saat-saat genting ini untuk menpergunakan apa sahaja; agensi kerajaan, polis, tentera, dan media perdana untuk terus cuba menghambat semangat kebangkitan rakyat bersama Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim. Kebangkitan ini akan hanya mampu dilambatkan oleh fitnah-fitnah jahat dan pembohongan demi pembohongan berterusan yang dilakukan oleh puak-puak konspirator (baca : gila kuasa) NAMUN akhirnya di kesudahan episod dramatik politik Malaysia ini; Pakatan Rakyat akan menang dan insyallah Anwar bakal menjadi Perdana Menteri kita semua. Amin...

p/s - mari kita juga sama-sama berdoa akan keselamatan Raja Petra dan moga beliau dianugerahkan kecekalan dan keberanian untuk terus mendedahkan mengenai isu pembunuhan Altantuya.

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

R-feev,

thanks for the visit.
Insha-allah, we'll win this time.
make do'a..

Fir Da Vinci berkata...

artikel artikel dalam blog ni..tulis sendiri or ko copy paste dari artikel lain...

Dulu aku minta gak politik ni..tapi sejak akhir akhir ni..
mlas nak pikir pasal politik ni..merugikan bangsa jer.

r_feev berkata...

Salam fir..

Alhamdulillah majoriti entri di blog saya ini adalah nukilan saya sendiri..

Politik adalah fitrah manusia.. menjadi ahli masyarakat yang aktif dalam kesedaran politik bisa melahirkan budaya politik yang lebih baik di masa depan insyallah... untuk malaysia yang baru...

Tanpa Nama berkata...

KAU NI YANG BINATANG!!!
BUKAN POLIS YANG BINATANG!!!
BODOH PUNYA MANUSIA!!!
KAU PUN SAMA MACAM ANWAR LIWAT TAK HABIS HABIS!!!
BODOH!!!

Tanpa Nama berkata...

aku rasa ko nie yang akan merosakkan bangsa malaysia nanti.... nk bina malaysia yang baru konon. ko kena ingat laa kalau xda yg lama mana nk ada yg baru.. kalau xda malaysia yg dulu mana ko nk bijak cm nie boleh guna it

Tanpa Nama berkata...

Gosh ... do you know what you're talking about or who you're defending unquestionably? Ask around. Memang betul ada ramai orang jahat, but those 2 are not angels as well. Ask around young man.