Khamis, 10 Julai 2008

Peralihan Kuasa Jun 2010


Bijak - itulah ungkapan yang dapat saya ucapkan tatkala melihat laporan mengenai peralihan kuasa Pak Lah kepada Najib Altantuya yang dijangka berlaku pada Jun 2010. Saya merasakan ianya satu langkah politik yang cukup bijak dari Pak Lah dalam mengekalkan tampuk kekuasaan beliau dalam parti mahupun negara. Di saat pertarungan hebat Anwar dan Najib, Pak Lah kelihatan seperti cuba memulihkan imej beliau sebagai PM dan juga Presiden UMNO.

Di saat Perhimpunan Agung UMNO semakin menghampiri, ada desas-desus mengatakan wujudnya usaha supaya Najib mencabar Pak Lah sebagai Presiden. Langkah Pak Lah ini saya rasakan adalah satu langkah 'menyelamatkan' diri beliau dari dicabar pada perhimpunan agung. Melalui cara ini, setelah diberitahu bahawa Najib akan kekal sebagai 'orang paling kanan beliau' sehingga Jun 2010, akan menyebabkan Najib dalam keadaan serba-salah untuk mencabar Pak Lah. Jika Najib terus mencabar Pak Lah maka Najib akan kelihatan seperti mengkhianati ketua (baca: Pak Lah) dan ini akan digunakan oleh macai-macai Tingkat 4 untuk berkempen pada perwakilan bahawa Najib seorang yang tidak boleh dipercayai dan mengkhianati Presiden parti. Tidak hairanlah jika ketika itu isu Altantuya juga akan dijaja kepada seluruh perwakilan. Maka dengan pengumuman ini, Najib makin tersepit. Maka dengan 'rela hati', Najib akan hanya menunggu sehingga Jun 2010.

Desas-desus yang saya dengar juga, dalam usaha Pak Lah memulihkan imej beliau, harga minyak bakal diturunkan pada 14 Julai depan. Ini adalah sebagai langkah untuk memastikan usaha debat minyak antara Anwar dan Shabery akan dibatalkan kerana harga minyak sudah diturunkan. Ini juga bisa memulihkan imej Pak Lah dikalangan rakyat bahawa beliau adalah seorang yang prihatin dengan kehendak rakyat. Sidang-sidang media mutakhir ini yang melibatkan Pak Lah juga memperlihatkan imej Pak Lah yang lemah-lembut dan alim. Beliau tidak lagi mengeluarkan komen-komen sombong dan cuba menunjukkan imej kebapaan yang mithali. Hebat Pak Lah.

Melihat kepada perkembangan UMNO dalam minggu ini dimana empat badan perhubungan negeri telah menyatakan sokongan kepada Pak Lah dan Najib, saya dapat rasakan Pak Lah akan terus melebarkan pengaruhnya di dalam perhimpunan agung nanti. Jawatan Ketua Pemuda bakal dimenangi oleh Khairy setelah menyaksikan kelantangan Mukhriz pada awalnya telah mula suam dan bakal hanyut. Khir Toyo yang masih dengan sifat 'denial' masih lagi berlagak di kaca-kaca televisyen bagai seorang Menteri Besar. Sibuk mendedahkan isu ahli majlis PBT, surau, rumah setinggan dan berbagai lagi. Rupa-rupanya bila dah dibuang rakyat baru mahu bekerja, tika berkuasa dulu sibuk memenuhkan poket sendiri dan isteri. Anak si Toyo ini juga dikatakan cuba menyusupkan orang-orangnya ke dalam pentadbiran negeri dan sibuk 'bekerjasama' dengan Ezam (kesahihannya saya kurang pasti). Khir akan terlampau sibuk dengan 'gerakan gerila' beliau ini sehingga gagal untuk mengumpulkan undi perwakilan untuk menyokong beliau sebagai Ketua Pemuda. Jika firasat saya betul, maka jawatan Ketua Pemuda UMNO nanti akan sah menjadi milik Khairy ketika perhimpunan agung nanti.

Persoalannya kenapa hari ini diumumkan, kenapa Jun 2010? Saya sendiri masih mencari jawapannya. Adakah Najib bakal 'dijatuhkan' sebelum Jun 2010? Oleh siapa? Pak Lah? Muhyidin? Ku Li? Anwar? atau Khairy? Namun dari taakulan saya, usaha Pak Lah ini mampu meredakan kebangkitan ahli UMNO dari menentang beliau dan saya tidak hairan jika Pak Lah akan menang tanpa dicabar pada pemilihan depan. Bijak Pak Lah dan Khairy....

Tiada ulasan: