Jumaat, 12 Jun 2009

Kekalutan

Nampaknya bibit perpecahan dalam PAS semakin ketara. Perdebatan isu kerajaan perpaduan semakin memuncak walaupun muktamar sudah hampir seminggu berlalu. Gelaran 'boneka' sudah terpacul dari mulut Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Menteri Besar Kelantan ini sudah tidak 'segan' lagi menghentam saudara-saudara separtinya.

Setiausaha PAS yang baru, Datuk Mustafa Ali, juga tidak semena-mena meminta supaya isu kerajaan perpaduan ini tidak dibincangkan lagi. Melihat kepada ulasan terbaru pemimpin PAS ini dan juga beberapa usul (SIS dan kuota 30% Bumiputera) ahli PAS pada muktamar lepas telah membuktikan bahawa pemikiran majoriti ahli PAS masih lagi seperti ahli Umno yang telah mereka 'neraka'-kan sebelum ini. Di saat ini, dengan pimpinan terbaru nyata yang beza antara Umno dan PAS adalah apa yang dipakai di kepala sahaja - kopiah dan songkok.

Perlantikan Idris Ahmad sebagai Ketua Penerangan juga menunjukkan betapa lemah dan tidak berkualitinya pimpinan PAS yang terbaru ini. Saya yang hampir tiga tahun mengikuti siri khutbah Jumaat Idris Ahmad, tidaklah dapat saya tuai walau sedikit karisma dan kredibiliti dari Ketua Penerangan ini. Maka saya tidak nampak apakah kualiti yang ada pada Idris Ahmad sehingga dilantik menjadi Ketua Penerangan. Atau mungkin perlantikan ini adalah untuk mendiamkan suara-suara sumbang dalam parti yanh menghentam pimpinan.

Perlantikan Datuk Mustafa Ali membuktikan lagi bahawa ada usaha tersusun untuk menyisihkan mereka yang memiliki pendirian yang pro-Pakatan Rakyat. Sehingga timbuk desas-desus bahawa pada pemilihan lepas telah berlaku 'kecurangan' dalan proses pengiraan undi. Mengukuhkan lagi teori konspirasi ke atas beberapa pimpinan PAS yang pro-Pakatan Rakyat.

Jika beginilah rupa bentuk PAS baru yang mengimpikan peranan lebih besar dalam Pakatan Rakyat, saya khuatir rakyat terutama yang bukan Melayu akan kembali mengundi Barisan Nasional kerana gabungan alternatif yang terhidang di hadapan mereka masih dalam kekalutan berantakkan.



Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan: