Khamis, 4 Jun 2009

Roboh... Roboh..



Mutakhir ini negara 'seronok' dengan isu roboh. Tidak selang beberapa hari sebuah pasaraya 'tinggal' roboh dan mengorbankan nyawa, sebuah stadium indah tersergam nun jauh di Pantai Timur pula rebah menyembah bumi. Roboh lagi. Semacam bermusim pula bencana di bumi Malaya ini. Apa yang pasti, semua ini hadir kerana kealpaan dan kesilapan satu makhluk bernama - manusia.

Stadium bernilai RM300 juta, disiapkan untuk temasya sukan kebangsaan, menjadi kebanggaan anak negeri Darul Iman, negeri terkenal kaya dengan khazanah laut dan buminya, tetapi masih memiliki tahap kemiskinan yang tinggi - akhir, atapnya roboh, berderai dan berdebu. Hilang segala kemegahan dan kecanggihan yang dibanggakan. Kelam-kabut seluruh jentera kerajaan memikir, bermenung dan menuding apakah punca musabab, atap yang dibina tidak kukuh dan rebah ke tanah. RM 300 juta - wang rakyat - musnah begitu sahaja. Siapakah yang silap? Kerajaan Negerikah? Jabatan Kerja Rayakah? Tukang binakah?

Bila dikaji, sijil layak menduduki hanya dikeluarkan untuk kawasan balapan, padang dan beberapa premis luar stadium (menurut kenyataan Jabatan Kerja Raya Terengganu). Tiada sijil dikeluarkan untuk tempat penonton dan juga atap stadium. Apakah maknanya semua ini? Apakah selama temasya SUKMA dijalankan, nyawa penonton ibarat di hujung tanduk? Beginikah rupanya sikap kerajaan yang diharap menjaga rakyatnya, memperjudikan nyawa rakyat - demi menjaga air muka dua tiga kerat pemimpin negeri yang korup dan bongkak? Dimanakah peranan jurutera-jurutera professional? Apakah suara mereka dipadamkan oleh mereka yang berkuasa politik? Inikah rupa bentuk Malaysia menuju ke masa depan?

Bencana demi bencana, kepincangan dan kesongsangan semakin terbongkar semenjak Malaysia 'dianugerahi' dengan kepimpinan yang baru (baca : Datuk Seri Najib Razak). Agenda 1 Malaysia yang semakin celaru. Demokrasi yang semakin terhakis. Pertumbuhan ekonomi yang negatif. Masalah hubungan sosial. Kecamukan politik parti pemerintah. Krisis identiti bangsa. Nyata sejarah bakal berulang. Sebelum Pencerahan tiba, pasti bermula dengan 'perobohan' Kegelapan itu.


Tiada ulasan: