Isnin, 1 Jun 2009

Mari Masuk.. Banyak Kosong Lagi....

- Ramai menumpang pun tak guna, membahayakan -


Gelombang Reformasi hadir lebih 10 tahun lalu di Malaysia (walaupun ada mengatakan ianya lebih awal dari itu). Nyata agenda Reformasi yang dibawa telah dipelopori oleh satu sosok bernama Anwar Ibrahim. Menjadikan Reformasi satu slogan retorik di pentas-pentas dan rapat umum sejurus beliau dipecat dari jawatan kerajaan. Laungan Reformasi bergema di jalanan dan di pentas-pentas ceramah politik pembangkang. Negara menyaksikan rakyatnya mula bangkit menyahut seruan Reformasi, dari semuda-muda anak sehingga setua-tua moyang. Reformasi terus bergema, pasang dan surut lebih sepuluh tahun lamanya - sehingga sekarang.

Pasca 8 Mac, agenda Reformasi yang digalas oleh Parti Keadilan Rakyat, nyatanya mula membuahkan hasil. Dengan strategi politik yang berkesan dan kegagalan parti pemerintah mengesan trend perubahan pengundi, pembangkang memperolehi keputusan yang memberangsangkan dalam perlumbaan menuju ke tampuk kekuasaan negara. Maka lanskap politik negara berubah lagi.

Setahun mengenang kemenangan itu, Pakatan Rakyat yang dibentuk, kelihatannya seperti satu sosok gabungan alternatif yang terbaik untuk rakyat (jika dibanding dengan Umno dan Barisan Nasional). Namun melihat kepada tindak-tanduk dua tiga kerat mereka yang bergelar pemimpin Pakatan Rakyat - nyatanya agenda Reformasi masih gagal dicerna. ADUN lompat di Perak, ADUN letak jawatan kerana tekanan, ADUN diarah berhenti dan bermacam lagi membuktikan satu perkara - masih ramai calon atau pemegang jawatan kita yang tidak bermutu (jangan dibanding dengan mereka dari Umno dan Barisan Nasional). Kurangnya mereka yang bermutu, telah menyebabkan agenda Reformasi ini tercemar dek tindak-tanduk mereka yang durjana.

Saya juga semakin tidak faham apabila, PKR mengalu-alukan kehadiran lebih ramai ahli Umno, sebagai contoh di Perlis mutakhir ini, menyertai agenda perjuangan Reformasi. Lebih haru apabila mereka itu diterima masuk ibarat seorang konduktor bas memaksa lebih penumpang masuk ke dalam bas bagi memberi ruang kepada penumpang lain naik dan memenuhkan bas (seperti yang kita selalu lihat berlaku di depan Pudu). Konduktor tidak pernah bertanya siapakah anda dan niat anda menaiki bas. Begitulah gamaknya apabila sekarang ini beratus malah mencecah ribu ahli Umno diterima masuk menyertai KeADILan. Siapakah mereka ini? Fahamkah mereka akan agenda Reformasi? Apakah mereka ini bakal setia dan rela berkorban demi agenda Reformasi? Atau mereka sekadar poliTIKUS-poliTIKUS yang kehilangan modal, jawatan dan pengaruh dalam parti lama mereka?

Bukan apa, saya hanya risaukan pengkhianatan demi pengkhianatan yang dilakukan oleh mereka yang bergelar pejuang Reformasi, tetapi hakikatnya mereka langsung tidak 'beriman' dengan agenda itu dan hanya menjadi seorang penumpang tanpa hala tuju tetapi hanya mengharapkan satu perjalanan yang mudah dan cepat. Hentikanlah mengambil mereka yang langsung tidak tahu apa itu Reformasi dan apa itu perubahan yang ingin dibawa - kerana Reformasi itu bukan hanya isu rasuah dan salahguna kuasa - ianya lebih dari itu - ianya lebih dari sekadar kebebasan berhimpun dan berdemo - tetapi ia adalah satu pencerahan jiwa rakyat untuk mencapai kebebasan untuk dirinya mampu berfikir dan memilih dan menjadi kosmopolitan yang bebas dan ter-Reformasi.


Tiada ulasan: