Isnin, 25 Mei 2009

Bubar DUN Perak....




Sejak dari mula Kemelut Perak, saya sudah menanam di dalam minda bahawa hanya pembubaran DUN Perak dan satu pilihan raya negeri Perak yang baru harus dijalankan. Jalan perundangan yang dipilih melalui Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan mahupun Mahkamah Persekutuan, tidak mungkin akan dapat menyelesaikan masalah ini (pada pandangan peribadi saya). Biarkan Mahkamah RAKYAT yang menentukan siapakah kerajaan yang mereka mahu untuk memerintah negeri Perak - samada Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat.

Namun, saya tidak pasti apa yang akan berlaku selepas Dun Perak, andai berjaya, dibubarkan. Jika satu Pilihan Raya Negeri dijalankan, saya yakin Pakatan Rakyat mempunyai peluang yang lebih cerah untuk menang berbanding Barisan Nasional. Ini saya nyatakan berdasarkan kepada semakin kurangnya sokongan bukan Melayu kepada Barisan Nasional (melihat kepada reaksi MCA dan Gerakan terhadap situasi kemelut Perak). Maka jika ditambah, jumlah pengundi Melayu yang fanatik Pakatan Rakyat dengan jumlah pengundi bukan Melayu, maka tidak menjadi masalah untuk Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Negeri Perak. Namun harus diingat, dakyah bahawa Pas dan Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin adalah 'boneka' kepada DAP Perak mungkin sedikit sebanyak menggugat 'keimanan' para pengundi Melayu yang sebelum ini menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Tidak hairan pada saya, andaikata menjelang Pilihan Raya Negeri Perak nanti, Datuk Mufti Perak akan 'tersasul' mengeluarkan 'fatwa' bahawa menderhaka pada Sultan adalah haram dan mengundi mereka yang bukan beragama Islam juga haram. Dan akan terpampang di dada akhbar, tajuk-tajuk berbunyi seperti "HARAM UNDI BUKAN ISLAM", "DAP TIDAK HALAL DIUNDI" - namun ini semua hanyalah ANDAIAN saya.

Satu lagi perkara yang mungkin menjadi persoalan nanti adalah, adakah Ir Nizar akan kekal dilantik sebagai Menteri Besar andai Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Negeri Perak? Apakah Pas akan mempunyai jumlah kerusi yang lebih banyak dari sekarang bagi menambah lebih pengaruh untuk Ir Nizar, agar dilantik semula menjadi Mentari Besar Perak? Atau adakah Tunku Aziz, seorang pimpinan tertinggi DAP, akan diletak bertanding di mana-mana kerusi DAP dan andai menang dilantik menjadi Menteri Besar Perak yang baru - Menteri Besar berbangsa Melayu dari DAP yang secara prinsipnya tidak melanggar undang-undang tubuh negeri Perak.

Saya secara peribadi tidak ada masalah siapapun yang dilantik menjadi Menteri Besar (baca: Menteri Besar dari kalangan Adun Pakatan Rakyat). Namun dari segi politik, andaian-andaian yang saya nyatakan di atas wajar kita renungi dan perhati dalam mencorak perjalanan politik Pakatan Rakyat. Apa-apapun, saya tetap mahu Dun Perak dibubarkan - demi DEMOKRASI.

Kembalikan KUASA itu kepada RAKYAT!!


2 ulasan:

Athari Bahardin berkata...

next time pilih calon bertanding biar betul, jgn bagi org2 yang kaki perempuan & rasuah bertanding

r_feev berkata...

Buruk isi nampak pada kulitnya.. Buruk hati siapa yang tahu.........